
"Wiele tracisz, jeśli Twoja firma nie prowadzi sprzedaży przez media społecznościowe. Taką presję odczuwa wielu właścicieli firm, ale czy jest to sprawiedliwe lub trafne spostrzeżenie?" - pyta James King, szef działu Ecommerce Consultancy w Elavon Europe.
Aby pomóc odpowiedzieć na to pytanie, w badaniu online przeprowadzonym we współpracy z Ipsos, zapytaliśmy 1098 osób w wieku od 16 do 60 lat z całej Polski o to, ile wydali na ostatni zakup, którego dokonali pod wpływem impulsu za pośrednictwem mediów społecznościowych.“
Prawie jedna trzecia (31%) dorosłych w Polsce twierdzi, że osobiście nie dokonała zakupu pod wpływem impulsu wywołanego przez media społecznościowe, a największy odsetek tych osób - ponad jedna czwarta (28%) - jest w wieku od 45 do 54 lat.
"Nie ma w tym nic dziwnego" - mówi James. "Wciąż istnieje wiele podejrzeń dotyczących kupowania i sprzedawania za pośrednictwem mediów społecznościowych, niezależnie od tego, czy jesteś konsumentem, czy właścicielem firmy”.
„Biorąc pod uwagę fakt, że handel detaliczny w social mediach jest stosunkowo nowy, istnieją pokolenia, dla których jest on obecny przez ich całe lub prawie całe życie, w porównaniu z tymi, którzy do tej pory żyli szczęśliwie bez niego – i być może nadal tak będzie”.
"Należy jednak pamiętać, że choć obecnie grupa docelowa może zawierać znaczny odsetek osób niechętnych do kupowania za pośrednictwem mediów społecznościowych, z czasem ci, którzy czują się komfortowo, kupując w ten sposób, będą stanowić cały rynek".
Spośród osób, które osobiście dokonały spontanicznego zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych, ponad jedna czwarta (26%) wydała do 49 zł, jednak największa część – ponad połowa (55%) – wydała na ten cel od 50 zł do 499 zł.
Choć większe kwoty były niższe, to jednak wyraźnie widać, że są tacy (1%), którzy wydali 2000 zł lub więcej.
"W skrócie, mówi to nam, że zakupy spontaniczne za pośrednictwem tych platform nie ograniczają się do najtańszych produktów" - mówi James. "Jeśli więc ten poziom wydatków obejmuje artykuły, które nie należą do najpotrzebniejszych, wyobraź sobie, że Twoja firma sprzedaje artykuły pierwszej potrzeby... To może być bardzo dobry wskaźnik potencjału".
Wydaje się, że jedynie tak zwane pokolenie "Baby Boomer", do którego należą osoby urodzone w latach 1946-1964, najbardziej odstaje w przedziale wydatków impulsywnych (50 zł – 499 zł), będąc na poziomie 2%.
Przedstawiciele pokolenia Y, urodzeni w latach 1981–1996, stanowią największy odsetek (44%), a ponad jedną trzecią (35%) tego przedziału stanowią przedstawiciele pokolenia X, urodzeni w latach 1965–1980.
"Czy przekazujesz właściwą wiadomość... właściwym osobom... we właściwym miejscu dla Twojej firmy?" - pyta James. "Jeśli Twój rynek docelowy opiera się w dużej mierze na zakupach pod wpływem impulsu, znajomość klientów i ich pułapu cenowego są kluczowe przy podejmowaniu decyzji o tym, w jakim stopniu media społecznościowe są dla Ciebie odpowiednim kanałem sprzedaży”.
"Jako sprzedawca detaliczny możesz czuć, że jest to przytłaczające, skomplikowane i ryzykowne, zastanawiasz się, czy ma to w ogóle sens z punktu widzenia biznesu. Ale – jeśli znasz swoich odbiorców - my znamy branżę i możemy sprawić, że będzie proces ten będzie prosty" – mówi James. "Niezależnie od tego, czy masz już stronę internetową ze sklepem, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w tym kierunku, my mamy dostęp do tysięcy partnerów, dzięki czemu możesz korzystać z najlepszych i najnowszych rozwiązań, a wszystko znajduje się w jednym miejscu."
Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się, jak handel elektroniczny może pomóc Twojej firmie.
Te same pytania zadaliśmy 1000 osobom dorosłym w Irlandii i 1108 osobom dorosłym w Wielkiej Brytanii.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie firmy Elavon za pomocą i:omnibusa, internetowego Omnibusa Ipsos.