Co tak naprawdę osiągnięto dzięki dyrektywie PSD2 i silnemu uwierzytelnianiu klientów?
Nowa, unijna dyrektywa o usługach płatniczych (PSD2) była czymś więcej niż tylko chwytliwą nazwą kontynuacji pierwotnej dyrektywy. Jej celem było ułatwienie, przyspieszenie i zwiększenie bezpieczeństwa nowoczesnych, transgranicznych płatności cyfrowych dla wszystkich.
Choć PSD2 to nazwa samej regulacji, jej sednem było Silne Uwierzytelnianie Klienta (Strong Customer Authentication), znane również jako SCA.
SCA wprowadziło proces pozwalający na lepszą identyfikację rzeczywistych posiadaczy kart płatniczych, polegający na podaniu przez nich co najmniej dwóch z poniższych informacji:
SCA utorowało również drogę do optymalizacji płatności w oparciu o Analizę Ryzyka Transakcyjnego (TRA) – jedno z dostępnych zwolnień z SCA – aby pomóc firmom zmaksymalizować sprzedaż online przy jednoczesnej minimalizacji nadużyć.
Jeśli przeprowadzasz dużą liczbę transakcji o niskim ryzyku poniżej 500 euro lub równowartości tej kwoty w lokalnej walucie, nasza wielokrotnie nagradzana Analiza Ryzyka Transakcyjnego jest usługą umożliwiającą zwolnienie z weryfikacji SCA kwalifikujących się transakcji, zapewniając klientom bezproblemową realizację płatności, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków i zwiększając sprzedaż – podczas gdy norma branżowa dla zwolnień wynosi od 100 do 250 euro, nasza zdolność do oferowania zwolnień na poziomie 500 euro wynika z doświadczenia w tej dziedzinie i niższych niż przeciętne wskaźników oszustw. Skontaktuj z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Wdrożenie dyrektywy PSD2 zostało rozłożone na lata 2019-2022, przy czym poszczególne grupy krajów wprowadzały przepisy w różnym czasie. Polska, Hiszpania, Szwecja i Norwegia znalazły się w pierwszej grupie 21 państw, które wdrożyły SCA w grudniu 2020 roku. Irlandia, Niemcy i Dania znalazły się w drugiej grupie państw, które zaczęły wdrażać przepisy w 2021 r., a następnie w marcu 2022 r. Wielka Brytania.
Ramy czasowe wdrożenia zbiegły się oczywiście w czasie z globalną pandemią, która skutecznie wyłączyła z działania dwa sektory o największym nasileniu nadużyć – handel detaliczny i hotelarstwo.
Chociaż nie możemy jeszcze wyeliminować efektu pandemii z tych danych, porównanie wskaźników nadużyć w handlu elektronicznym z okresu przed wprowadzeniem SCA przez pierwsze kraje, do okresu po ostatecznym wprowadzeniu SCA pokazuje stały i wyraźny trend poprawy.
„Zasady PSD2 były kluczowym elementem, który należało wprowadzić już dawno temu” – mówi Russell Green, który pracował w zespole projektowym Elavon PSD2 zajmującym się obsługą klienta i był członkiem grupy zadaniowej ds. branży turystycznej i hotelarskiej przy brytyjskiej grupie finansowej. „Była to największa zmiana w płatnościach w ciągu ostatnich 10 lat, bardzo udana pod względem wizji, współpracy i szerokiego grona osób, które miały głos w ekosystemie płatności”.
„Poziom oszustw znacznie się obniżył. Czy to wyłącznie zasługa regulacji? Czy też połączenia wpływu regulacji i COVID-19? Zaobserwowaliśmy nagły spadek liczby transakcji bezpośrednich, ludzie nie mogli robić zakupów w tradycyjnych sklepach, co skutkowało dwucyfrowym wzrostem w handlu elektronicznym, a wszystko to w momencie wprowadzenia nowych protokołów bezpieczeństwa. Wartość obrotów rosła, a liczba oszustw malała z różnych powodów, więc zauważalna różnica jest większa niż ta, której można się spodziewać w bardziej typowych okolicznościach” – mówi Russell.
*Źródło: Wskaźnik nadużyć firmy Elavon obejmujący transakcje handlu elektronicznego niezwiązane z systemem 3DS w Q3 2019 – Q1 2022.
Nie możemy ujawniać informacji objętych tajemnicą handlową, ale wyniki te są szczególnie imponujące – częściowo dlatego, że Elavon specjalizuje się w dostarczaniu bezpiecznych płatności dla niektórych z najbardziej narażonych na oszustwa sektorów, w tym handlu detalicznego, linii lotniczych i turystyki.
„Dla naszych klientów oznacza to mniejsze straty” – mówi Federico Gaffney, który pracował z organami regulacyjnymi w zespole projektowym Elavon PSD2.
„Oszustwa ostatecznie prawie zawsze mają wpływ na sprzedawców, a to zwiększa koszty przyjmowania płatności. Koszt oszustwa to wydatek, a także strata dla naszych usługobiorców. Zatem mniej oszustw to dobra wiadomość dla wszystkich, w tym posiadaczy kart – klientów naszych klientów” – dodaje.
„Mniej oszustw oznacza, że możemy zaoferować również inne mechanizmy zmniejszające obowiązki wprowadzone przez dyrektywę PSD2 i SCA, co z kolei jeszcze bardziej redukuje liczbę porzuconych koszyków. Ogólnie rzecz biorąc, ograniczenie oszustw jest korzystne zarówno dla całego otoczenia biznesowego, jak i dla firm, z którymi współpracujemy” – mówi Federico.
**Źródło: Dane Elavon dotyczące liczby oszustw obejmujące transakcje ecommerce bez użycia system 3DS w Q3 2019 – Q1 2022.
„Gdyby ktoś zasugerował na początku wdrażania PSD2, że wskaźniki zatwierdzania po wprowadzeniu dyrektywy będą takie same jak przed rozpoczęciem programu, nikt by w to nie uwierzył... a jednak, udało nam się to osiągnąć” – mówi Rob Evans, kierownik projektu PSD2 w Elavon.
„Spodziewaliśmy się, że ten projekt będzie wyzwaniem. I rzeczywiście wymagał on współpracy wielu różnych zespołów w Elavon, a także całego środowiska płatniczego” – dodaje Federico Gaffney, który w zespole Elavon PSD2 zajmował się kontaktami z organami regulacyjnymi.
„Na szczęście, z czego jesteśmy dumni, Elavon zdołał wdrożyć PSD2 u naszych klientów bez większych zakłóceń”.
„Wszyscy jesteśmy klientami, prawda? I wszyscy wchodzimy w interakcje w sieci. Myślę, że dyrektywa PSD2 zwiększyła zaufanie do rynku” – mówi Rob Evans, kierownik projektu PSD2 w Elavon.
„Myślę, że wiele osób jest teraz bardziej świadomych swoich danych. Informacji, które podaje. Tego, kto je przechowuje i w jaki sposób. I czy dane karty są bezpiecznie przetwarzane” – mówi Rob Evans.
„Dyrektywa PSD2 skutecznie przyczyniła się do tego, co się teraz dzieje. Dlatego też, gdy kupujesz coś przez internet, a weryfikacja odbywa się za pośrednictwem telefonu, tabletu lub innego urządzenia – niezależnie od tego, gdzie się ono znajduje – daje to konsumentom większą pewność, że podczas dokonywania transakcji ich dane będą bezpieczne” – mówi.
„Będzie to coraz ważniejsze, ponieważ coraz częściej korzystamy z handlu elektronicznego i zanurzamy się w przestrzeń cyfrową” – dodaje Rob.
„Porzucanie koszyka, kiedy to konsumenci rezygnują z zakupów przed ich ukończeniem, jest nieuniknione, w czasie kiedy posiadacze kart przyzwyczajają się do nowych wyzwań związanych z uwierzytelnianiem” – mówi Federico Gaffney z zespołu projektowego Elavon PSD2.
„Oczekujemy, że sytuacja ta będzie się poprawiać w miarę, jak nowy sposób dokonywania zakupów online będzie się utrwalał w naszym życiu i będziemy się do niego coraz bardziej przyzwyczajać.”
Jeśli Twoja firma…
„Jeśli obserwujesz spadki wskaźników autoryzacji, wzrost opłat za usługi i słabe doświadczenia klientów, porozmawiaj ze swoim dostawcą usług płatniczych i menedżerem ds. relacji z firmy Elavon” – mówi Russell Green, członek zespołu ds. projektu PSD2 w Elavon. „Byliśmy świadkami wyzwań związanych z prawidłowym oznaczaniem transakcji, wykorzystaniem różnych funkcji poza zakresem ich działania lub wyjątków w celu zminimalizowania problemów przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszej obsługi klienta”.
„Jednym z początkowych celów organów regulacyjnych było zapewnienie istnienia alternatyw dla płatności kartą, które zasadniczo były płatnościami z konta na konto” – mówi Federico Gaffney, który ściśle współpracował z organami regulacyjnymi w zespole projektowym Elavon PSD2. „PSD2 nie osiągnęła jeszcze tego, do czego zmierzała w zakresie otwartej bankowości. Płatności z rachunku na rachunek rosną, ale nie osiągają jeszcze takich wolumenów, aby stanowić ważną alternatywę dla płatności kartą na rynku”.
„Dyrektywa PSD2 zostanie zmieniona, a to oznacza dyrektywę PSD3. Przewiduję, że skupiać się będzie nieco bardziej na wyjątkach dla tych rodzajów transakcji, które nie niosą ze sobą ryzyka oszustwa” – dodaje.
„Sądzę, że PSD3 będzie miała na celu ujednolicenie alternatywnych integracji płatności" – mówi Russell Green, który wspierał klientów we wdrażaniu PSD2 w zespole projektowym Elavon.
„Pisanie przepisów od nowa będzie wyzwaniem. Dzięki dyrektywom PSD i PSD2 stworzono infrastrukturę i ramy regulacyjne dla organów regulujących usługi płatnicze. Następnym krokiem będzie całkowite przeobrażenie struktur wykrywania oszustw”.