Ameryka

Stany Zjednoczone
Puerto Rico

Europa

Dania
Niemcy
Irlandia
Norwegia
Polska
Szwecja
Wielka Brytania
Hiszpania

Ameryka

Stany Zjednoczone
Puerto Rico

Europa

Dania
Niemcy
Irlandia
Norwegia
Polska
Szwecja
Wielka Brytania
Hiszpania

Badanie metod płatności: Preferencje dotyczące parkowania

Parkingi i usługi parkingowe łatwo nam uznać za oczywistość. Szacuje się, że w całej Europie ta branża warta jest ponad 30.5 mld euro rocznie, zatrudnia ponad pół miliona osób i zapewnia około 41 mln miejsc parkingowych.

„Czynniki zewnętrzne – również COVID-19 – przyspieszyły zmiany, które od dawna były przedmiotem dyskusji ze względu na fakt, że zmienia się liczba osób korzystających z transportu i przybywa wolnych miejsc parkingowych” – uważa Patrick Doherty, dyrektor ds. rynków wschodzących. 

„Wzrost liczby osób pracujących w domu, zmiany w przepisach promujące „bardziej ekologiczne sposoby przemieszczania się” takie jak wspólne użytkowanie samochodu lub jazdę na rowerze, a także car-sharing spowodowały falę zmian w strategiach płatności za parkowanie i zwrot w kierunku Smart Parking”.

Głównymi podmiotami oferującymi miejsca parkingowe, zarówno na ulicach, jak i poza nimi, są prawie zawsze władze lokalne. Do grupy największych dostawców usług parkingowych należą również szpitale, hotele, sklepy, dworce kolejowe, lotniska i prywatne firmy.

Prowadzone w całej Europie innowacyjne projekty, które mają na celu zmniejszenie korków i odblokowanie miast, zmieniają sposób, w jaki podróżujemy i parkujemy. Często oznacza to, że zarządzający nieruchomościami, na których znajdują się  tradycyjne parkingi, muszą uwzględniać te zmiany i starać się do nich dostosować.

„Może to prowadzić do tego, że takie miejsca staną się obiektami wielorakiego użytkowania” – mówi Patrick.

„Mogą tam być centra rozrywki oferujące WIFI, jedzenie i napoje, siłownie i ogrody publiczne.  Mogą zostać przekształcone w centra transportowe, które zapewniają przechowywanie rowerów, usługi ride-sharingu, ładowanie pojazdów elektrycznych, oraz, oczywiście, miejsce do parkowania samochodu w czasie pracy lub robienia zakupów”.

„To wszystko pokazuje pewien trend: ludzie funkcjonujący w post-pandemicznym świecie mają coraz większe wymagania od dostawców usług parkingowych”– dodaje Patrick. 

Preferencje dotyczące płatności za parking

W ankiecie internetowej zapytaliśmy 1086 dorosłych Polaków w wieku od 16 do 60 lat o to, jak wolą płacić za parkowanie.

Ponad połowa tych, którzy wypełnili ankietę (53%) stwierdziła, że woli płacić w automacie (może to być np. parkometr na ulicy) lub przy szlabanie, niezależnie od tego, czy płaci kartą czy gotówką.

Tymczasem ponad jedna trzecia pytanych (35%) woli korzystać z urządzenia, którym można płacić mobilnie, np. smartfona lub smartwatcha. Aby zapłacić w ten sposób można użyć aplikacji, wysyłać SMS lub zadzwonić i zlecić płatność kartą.

Jeden na czterech (25%) naszych respondentów stwierdził, że w ogóle nie płaci za parkowanie. Nie badaliśmy, z czego to wynika, ale powodów może być kilka: niezdolność do prowadzenia pojazdu, zbyt młody wiek, a także zwolnienie z opłat ze względu na niepełnosprawność.

Gotówka czy karta

Spośród tych, którzy lubią płacić przy szlabanie lub w parkomacie, prawie trzy czwarte (71%) korzysta z karty, a nieco ponad dwie trzecie (67%) z gotówki. Oczywiście wielu używa obu metod płatności.

„W świecie, w którym wszystko zmierza ku cyfryzacji, popularność gotówki może wydawać się zaskoczeniem” – mówi Patrick.

„Jednak zdarza się, że w przypadku samoobsługowych automatów parkingowych i szlabanów łączność z sieciami komórkowymi – niezbędna, by bezpiecznie przesyłać cyfrowe dane o płatnościach – jest nadal niewystarczająca, co może być źródłem frustracji.

„Na obszarze zabudowanym problemy pojawiają się równie często jak na wsi, a ich powodem jest zasięg, który w miastach i miasteczkach jest nierównomierny.  W rezultacie kierowcy mogą preferować gotówkę tylko dlatego, że w wielu miejscach właściciele parkingów nie mają wyboru: mogą oferować jedynie taki sposób płatności, gdyż tylko taki się sprawdza LUB gdyż tylko taki jest dostępny.

„To się zmieni, gdy rządy zainwestują w lokalną infrastrukturę transportową, a sama branża przewozowa przyczyni się do wdrożenia niezawodnej technologii, która umożliwi szybką i bezpieczną wymianę danych. W dzisiejszych czasach wszyscy tego oczekujemy”

– mówi Patrick.

Płatności za pomocą smartfona, smartwatcha lub innego urządzenia

Jeśli chodzi o płatność za parkowanie za pomocą smartfona, zdecydowanie najpowszechniejszą metodą jest korzystanie z aplikacji parkingowej, takiej jak APCOA, Skycash lub mobiParking. Prawie jedna piąta respondentów (19%) stwierdziła, że jest to jeden z preferowanych sposobów płatności.

13% ankietownych woli płacić za parkowanie za pomocą SMS-ów i jest to znacznie bardziej popularne niż telefonowanie w celu zapłacenia kartą (5%).

Nieco ponad jedna osoba na dziesięć (12%) woli korzystać z portfela cyfrowego, takiego jak Apple Pay lub Android Pay, podczas gdy dokładnie jedna osoba na dziesięć (10%) skanuje kod QR swoim telefonem, aby uruchomić aplikację płatniczą.

Parkingi pełnią niezwykle ważną fukncję społeczną, choć nie zawsze to dostrzegamy, a ponieważ ich sposób funkcjonowania stale dostosowuje się do zmieniających się potrzeb klientów, model biznesowy obsługi parkowania również wymaga zmian i udoskonaleń.

Elavon Europe jest liderem na tym wschodzącym rynku i może pomóc sprostać oczekiwaniom Twoich klientów teraz i w przyszłości. Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci wyprzedzić konkurencję.LUB jak możemy pomóc Tobie stać się liderem w tej branży.  

Badania były prowadzone na i:omnibus, internetowej platformie Omnibus Ipsos MORI.

  • Wywiady internetowe zostały przeprowadzone w Polsce wśród osób dorosłych w wieku 16-60 lat.
  • Nasza baza respondentów obejmuje w sumie 1086 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 2-4 czerwca 2021 roku.
  • Próbka jest reprezentatywna dla populacji z uwzględnieniem parytetów dotyczących: wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
  • Zastosowano ważenie danych w odniesieniu do znanego profilu populacji w poszczególny przedziałach wiekowych zależnie od płci, regionu, wykształcenia, statusu zawodowego i klasy społecznej, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.
Udostępnij:

Kontynuuj czytanie

Handel i media spolecznosciowe artykuł

Handel i media społecznościowe

Cyfrowe portfele artykuł

Cyfrowe portfele

Zmiany handel detaliczny artykuł

Zmiany handel detaliczny