Instrukcje obsługi

Terminale płatnicze Ingenico

Terminale płatnicze Ingenico są efektywne, niezawodne, funkcjonalne i proste w obsłudze. Zostały zaprojektowane ze szczególną troską o wygodę i szybkość realizacji transakcji.

Polecane materiały

Przyjmowanie płatności kartą na naszych terminalach płatniczych jest prostsze niż myślisz. Zapoznaj się z naszymi instrukcjami.
  • Wykaz elementów, które należy sprawdzić przed instalacją terminala POS

    Dziękujemy za zamówienie nowego terminala POS do obsługi płatności kartowych. Aby instalacja Twojego terminala przebiegła sprawnie i bezproblemowo, prosimy o sprawdzenie poniższej listy – dzięki temu ograniczysz możliwość zakłóceń, które mogłyby zaszkodzić działalności Twojej firmy. Przed spotkaniem instalacyjnym upewnij się, że poniższe wymogi są spełnione. Jeżeli w firmie są dodatkowe działy, których współpracy możesz potrzebować, by proces instalacji przebiegał pomyślnie, np. Dział IT, prosimy: przekaż im te informacje. Bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z poniższą listą i przygotować się do instalacji – to ułatwi naszemu inżynierowi jej przeprowadzenie. Jeśli potrzebujesz dodatkowych instalacji, takich jak Smartlink, które umożliwiłyby podłączenie terminala do Twojej kasy, istnieją dodatkowe wymagania, które muszą być spełnione w sposób opisany poniżej.

    Rodzaj terminala

    Wymogi techniczne

    Stacjonarny

    Stacjonarny terminal łączący się za pomocą linii telefonicznej lub łącza szerokopasmowego

    Jedno gniazdko elektryczne w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    W przypadku linii telefonicznej:

    Oddzielna analogowa linia telefoniczna w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    Prosimy o kontakt z dostawcą usług telefonicznych w celu maksymalnego zwiększenia przepustowości łącza.

    W przypadku łącza internetowego:

    Gniazdko internetowe (RJ45) w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    Prosimy o kontakt z dostawcą Internetu w celu potwierdzenia, czy dane porty i adresy IP są odblokowane (Uwaga: w większości przypadków porty i adresy IP są

    odblokowane, jednak zalecamy sprawdzenie przed wizytą serwisanta).

    Lista portów i adresów IP znajduje się w dalszej części listu.

     

    Stacjonarny GPRS

    Terminal łączący się z siecią komórkową (przy użyciu karty SIM). Odpowiedni również do integracji Smartlink.

    Jedno gniazdko elektryczne w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    Terminal wyposażony jest w kartę SIM łączącą się z siecią GPRS.

    Terminal GPRS nie jest zalecany do instalacji w miejscach, w których sygnał GPRS może być zakłócony lub bardzo słaby np. piwnica.

    W przypadku integracji Smartlink łączących kasę i terminal za pośrednictwem portu USB lub portu szeregowego:

    • Jeden dostępny port USB lub szeregowy w połączonej kasie

    Przenośny GPRS

    Terminal GPRS łączący się z siecią komórkową (przy użyciu karty SIM). 

    Jedno gniazdko elektryczne dla ładowarki terminala.

    Terminal wyposażony jest w kartę SIM umożliwiającą zmianę operatora w celu wykorzystania jak najlepszego zasięgu.

    Terminal GPRS nie jest zalecany do instalacji w miejscach, w których sygnał GPRS może być zakłócony lub bardzo słaby np. piwnica.

    Przenośny 3G

    Terminal 3G łączący się z siecią komórkową 3G lub GPRS (przy użyciu karty SIM).

    Jedno gniazdko elektryczne dla ładowarki terminala.

    Terminal wyposażony jest w kartę SIM umożliwiającą zmianę operatora w celu wykorzystania jak najlepszego zasięgu. Terminal 3G nie jest zalecany do instalacji w miejscach, w których sygnał 3G może być zakłócony lub bardzo słaby np. piwnica.

    Przenośny Wi-Fi

    Terminal, który wykorzystuje technologię bezprzewodową Wi-Fi. Zasięg sygnału Wi-Fi może się różnić w zależności od modelu routera. Odpowiedni również do integracji Smartlink w przypadku terminali iWL258 Wi-Fi.

    Terminal Spire SPw60 Wi-Fi. Dwa gniazdka elektryczne. Dla stacji bazowej terminala w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie ona zainstalowana. Drugie gniazdko dla routera Wi-Fi.

    Terminal Ingenico iWL258 Wi-Fi.

    Jedno gniazdko elektryczne dla ładowarki terminala. Jedno gniazdko elektryczne dla stacji bazowej terminala w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie ona zainstalowana.

    Zapoznaj się najpierw się z instrukcją obsługi routera, aby uzyskać szczegółowe informacje.

    Sieć bezprzewodowa Wi-Fi dostępna w zasięgu funkcjonowania terminala z następującym rodzajem zabezpieczenia sieci:

    Dla sieci domowej Wi-Fi / Small Business Wi-Fi – standard WPA/WPA2

    Dla sieci przemysłowych/zarządzanych sieci Wi-Fi – uwierzytelnianie metodą EAP-MD5, EAP-TLS, EAP-TTLS, EAP-PEAPv0 do serwera RADIUS.

    Standardowy proces logowania za pomocą Loginu/Hasła na serwer RADIUS bez internetowej strony logowania.

    Terminal powinien być podłączonyw do osobnej, prywatnej sieci Wi-Fi, niedostępnej dla użytku publicznego.

    Terminale Wi-Fi iWL258 mogą być podłączane do sieci bezprzewodowej o częstotliwości 2.4 GHZ lub 5 GHZ (Standard 802.11 a,b,g,n / SISO / szerokość kanału 20 - 40 MHz)

    Natomiast Spire SPw60 Wi-Fi tylko do sieci o częstotliwości 2.4 GHZ (w przypadku Spire router Wi-Fi jest w zestawie)

    Prosimy o kontakt z dostawcą Internetu w celu potwierdzenia, czy dane porty i adresy IP są odblokowane

    (Uwaga: w większości przypadków porty i adresy IP są odblokowane, jednak zalecamy sprawdzenie przed wizytą serwisanta).

    Lista portów i adresów IP znajduje się w dalszej części listu.

    Przenośny Bluetooth

    Terminal Bluetooth używa technologii Bluetooth do łączności w zasięgu około 25 metrów od bazy, podłączonej do linii telefonicznej lub łącza internetowego.

    Jedno gniazdko elektryczne dla stacji bazowej terminala w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie ona zainstalowana.

    W przypadku łączności po linii telefonicznej:

    Analogowa linia telefoniczna w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    W przypadku łącza internetowego:

    Gniazdko internetowe ( RJ45) w zasięgu 2 metrów od miejsca, w którym będzie zainstalowany terminal do kart płatniczych.

    Dla wszystkich terminali stacjonarnych i przenośnych korzystających z łączności przez Internet:

    W przypadku, gdy przesyłanie danych odbywa się łączem internetowym, są one wysyłane na adres IP (Internet Protocol) oraz do specjalnego portu. Prosimy: skontaktuj się z dostawcą Internetu, aby potwierdzić, czy porty wskazane poniżej i niezbędne adresy IP są odblokowane. W większości przypadków porty i adresy IP są odblokowane, chyba że dostęp do określonych adresów został celowo ograniczony.

    Lista niezbędnych portów i adresów IP znajdziesz w poniższych tabelach.

    Jeśli korzystasz z DHCP – upewnij się, że z routera/serwera DHCP przechodzą poprawne adresy DNS1 i DNS2. Zaleca się ustawienie DNS1 i DNS2.

    Jeśli korzystasz ze Statycznego IP, przygotuj następujące informacje: adres Statycznego IP, brama sieciowa IP (IP Gateway), dane podsieci i adres DNS. Dwa adresy serwerów DNS przekaż instalatorowi. Jeżeli nieznany jest drugi (secondary) adres DNS, możesz skorzystać z publicznego DNS.

    Zapora (firewall) powinna być tak skonfigurowana, aby zachować dostęp po adresie DNS. Instalator może przekazać adres MAC dla terminala w czasie instalacji, jeżeli ten adres jest niezbędny do skonfigurowania firewalla.

    W przypadku instalacji Smartlink, kasa i terminal musi komunikować się przez maksymalnie 6 różnych portów (w zależności od konfiguracji). Reguły zapory muszą gwarantować, że te porty nie są blokowane. 6 dodatkowych portów znajduje się na dole tabeli, poniżej.

    Dla terminali zintegrowanych (Smartlink) poprzez internet (TCP/IP) konieczna jest statyczna adresacja sieciowa dla terminali (nie DHCP).

     

    Ingenico

    Serwer

    DNS

    Adres IP

    Port

    Ingenico TMS

    INGeTMS.elavon.com

    193.155.119.53

    195.245.90.103

    4001

    Autoryzacja/Paczka

    ipconex.elavon.com

    195.245.90.61

    193.155.119.61

    7262

    Doładowania GSM

    N/A

    195.245.90.61

    7282

    Spire Next Gen

    Serwer

    DNS

    Adres IP

    Port

    Ingenico TMS

    wtms.wip.elavon.com

    htms.elavon.com

    193.155.119.89

    195.245.90.88

    4000

    1428

    Autoryzacja/Paczka

    ipconex.elavon.com

    195.245.90.61

    193.155.119.61

    7262

    Doładowania GSM

    N/A

    195.245.90.61

    7282

    Smartlink – Reguły zapory

    Drukowanie

    Terminal

    Port

    5187

    Transakcja

    Kasa

    Port

    5188

    Sprawdzanie statusu terminala

    Kasa

    Port

    5189

    Interakcje użytkownika

    Terminal

    Port

    5190

    Wysyłka paczki

    Kasa

    Port

    5191

    Wysyłka paczki doładowań GSM 

    Kasa

    Port

    5192

  • Transakcja sprzedaży

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3. Poproś klienta, by wprowadził kartę do czytnika, wpisał kod PIN i zatwierdził płatność, wciskając klawisz Ok.

      4. Jeśli transakcja zostanie zaakceptowana, wyświetli się kod autoryzacji, a terminal wydrukuje potwierdzenie.

      5. Oderwij potwierdzenie transakcji i naciśnij Ok.

      6. Zapytaj klienta, czy chce otrzymać potwierdzenie transakcji. Naciśnij Ok, aby je wydrukować lub Kasuj, żeby zakończyć transakcję bez drukowania kopii.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3. Poproś, by klient zbliżył kartę lub inne urządzenie płatnicze do czytnika. Terminal wyda dźwięk potwierdzający skuteczny odbiór danych.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3. Wprowadź numer karty, datę ważności oraz kod CVV2, zatwierdzając je kolejno klawiszem Ok.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “ZWROT”.

      2. Wprowadź kwotę zwrotu i naciśnij Ok.

      3. Poproś klienta, aby wprowadził kartę do czytnika. Gdy transakcja zostanie zaakceptowana, terminal wydrukuje paragon, na którym posiadacz karty powinien złożyć podpis.

      4. Sprawdź, czy podpis na karcie jest zgodny z podpisem na potwierdzeniu transakcji. Zachowaj wydruk.

      5. Naciśnij Ok, żeby wydrukować potwierdzenie transakcji dla klienta.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “PACZKA”.

      2. Wybierz opcję “WYSYŁKA”. Na ekranie zostaną wyświetlone kolejno: łączna wartość transakcji sprzedaży i zwrotów. Następnie terminal wydrukuje podsumowanie paczki.

    • Aby zmienić sposób łączności terminala na Bluetooth, WiFi lub GPRS, wykonaj następujące czynności:

      1. Naciśnij klawisz Menu. Wybierz opcję “TERMINAL”, następnie opcję “Konfiguracja” i opcję “Zmień”.

      2. Wybierz sposób łączności, z którego chcesz korzystać. Terminal podejmie próbę nawiązania połączenia. Ikona w lewym górnym rogu wyświetlacza zmieni się w zależności od wybranego sposobu łączności.

      Jeżeli terminal nie będzie mógł nawiązać połączenia w wybrany przez Ciebie sposób, wykonaj kroki opisane w dalszej części instrukcji.

      GPRS

      Dostępne są 3 sposoby konfiguracji sieci GPRS:

      • Smart roaming (Smart) - terminal sam wybiera sieć z najlepszym sygnałem

      • Auto - karta SIM podyktuje wybór sieci

      • Ręczny - pozwala na wybór z listy jednej z dostępnych sieci

      W celu konfiguracji sieci należy wykonać następujące kroki:

      1. Naciśnij klawisz Menu, wybierz opcję “TERMINAL” i następnie “Konfiguracja”. Naciśnij “Zmień”.

      2. Wciśnij Ok, gdy na ekranie wyświetli się napis “Wprowadź numer profilu”.

      3. Terminal wyświetli aktualne ustawienia łączności.

      4. Naciśnij Zmień, aby wybrać pomiędzy trybami: Smart, Auto i Ręcznym wyborem sieci.

      5. Dla wszystkich trybów wyboru sieci dostępna jest zarówno sieć GPRS (2G), jak i 3G.

      6. W przypadku ręcznego wyboru sieci lista dostępnych sieci zostanie wyświetlona na ekranie terminala. Zatwierdź wybraną sieć, wciskając Ok.

      Bluetooth

      Ważne! Aby połączenie Bluetooth funkcjonowało prawidłowo, do bazy terminala musi być wpięty kabel Ethernet (internet) lub PSTN (telefoniczny). Jeśli połączenie odbywa się przez kabel PSTN, może być konieczna zmiana ustawień terminala, którą opisujemy w kolejnych krokach.

      1. Naciśnij klawisz Menu, wybierz opcję “TERMINAL” i następnie “Konfiguracja”. Naciśnij “Zmień”.

      2. Wybierz Bluetooth z listy.

      3. Wciśnij Ok, gdy na ekranie wyświetli się napis “Wprowadź numer profilu”, a następnie wybierz sposób wybierania numeru: Tonowo lub Impulsowo.

      4. Na kolejnych ekranach możesz ustawić Prefix oraz Głuche wybieranie linii, jeżeli jest taka konieczność

      (przy standardowych ustawieniach linii telefonicznej w obu przypadkach wciśnij Nie). 

      5. Umieść terminal na bazie Bluetooth i wybierz opcję “Paruj z bazą”. Następnie  naciskaj Anuluj, aż powrócisz do głównego Menu.

      WiFi

      1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “TERMINAL”, a następnie “Konfiguracja” i wciśnij Ok.

      2. Wybierz “WIFI”.

      3. Wybierz “Sieci WIFI” następnie “Nowa Sieć” oraz “Automatyczna”.

      4. Terminal wyszuka, a następnie wyświetli listę dostępnych sieci WiFi.

      5. Wybierz sieć z listy dostępnych. Następnie wybierz rodzaj zabezpieczenia sieci: “Standardowe” lub “Enterprise” oraz wpisz hasło do sieci WiFi.

      Korzystając z klawiatury na ekranie dotykowym, używaj specjalnego rysika, który jest umieszczony pod spodem po lewej stronie terminala.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3.  Poproś klienta, by wprowadził kartę do czytnika, wpisał kod PIN i zatwierdził płatność, wciskając klawisz Ok.

      4.  Jeśli transakcja zostanie zaakceptowana, wyświetli się kod autoryzacji, a terminal wydrukuje potwierdzenie.

      5. Oderwij potwierdzenie transakcji i naciśnij Ok.

      6.  Zapytaj klienta, czy chce otrzymać potwierdzenie transakcji. Naciśnij Ok, aby je wydrukować lub Kasuj, żeby zakończyć transakcję bez drukowania kopii.

    • 1.  Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2. Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3. Poproś, by klient zbliżył kartę lub inne urządzenie płatnicze do czytnika. Terminal wyda dźwięk potwierdzający skuteczny odbiór danych.

    • 1.  Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “SPRZEDAŻ”.

      2.  Wprowadź kwotę sprzedaży i naciśnij Ok.

      3.  Wprowadź numer karty, datę ważności oraz kod CVV2, zatwierdzając je kolejno klawiszem Ok.

    • 1. Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “ZWROT”.

      2. Wprowadź kwotę zwrotu i naciśnij Ok.

      3.  Poproś klienta, aby wprowadził kartę do czytnika. Gdy transakcja zostanie zaakceptowana, terminal wydrukuje paragon, na którym posiadacz karty powinien złożyć podpis.

      4.  Sprawdź, czy podpis na karcie jest zgodny z podpisem na potwierdzeniu transakcji. Zachowaj wydruk.

      5. Naciśnij Ok, żeby wydrukować potwierdzenie transakcji dla klienta.

    • 1.  Naciśnij klawisz Menu i wybierz opcję “PACZKA”.

      2.  Wybierz opcję “WYSYŁKA”. Na ekranie zostaną wyświetlone kolejno: łączna wartość transakcji sprzedaży i zwrotów. Następnie terminal wydrukuje podsumowanie paczki.

  • 1. Wpisz kwotę transakcji na terminalu i naciśnij zielony przycisk Enter

    2. Aby wybrać BLIK jako metodę płatności, naciśnij żółty przycisk Kasuj na terminalu lub poproś klienta, by zrobił to na PIN padzie.

    3. Poproś klienta, aby wygenerował na swoim urządzeniu mobilnym sześciocyfrowy kod BLIK.

    4. Wpisz ten kod na terminalu lub poproś, by klient zrobił to na PIN padzie. Zatwierdź wybór, wciskając zielony przycisk Enter lub poproś, by zrobił to klient.

    5. Jeżeli kod BLIK zostanie wpisany poprawnie, na urządzeniu mobilnym klienta wyświetli się powiadomienie.

    6. Poproś klienta, aby zatwierdził transakcję na swoim urządzeniu. Informacja o zatwierdzeniu transakcji zostanie przekazana na terminal.

    7. Terminal wydrukuje potwierdzenie, tak jak odbywa się to przy transakcji kartowej.

    Dodatkowe informacje dotyczące transakcji BLIK

    W przypadku transakcji BLIK transakcje zwrotu są niedostępne. Wykonane transakcje można jedynie anulować. Można to zrobić tylko w tej samej dobie, w której przeprowadzono daną transakcję: do godziny 24.00 i do momentu wysłania paczki na koniec dnia.

    Transakcje BLIK będą widoczne w odrębnej sekcji na podsumowaniu, które drukuje się z terminala po wysyłce paczki.

    Wszelkie reklamacje dotyczące rozliczeń transakcji BLIK na terminalach ELAVON należy kierować do firmy T-Pay (KIP S.A.), dzwoniąc pod numer +48 61 668 27 78 lub pisząc pod adresem email: info@tpay.com.

Jesteś już naszym klientem i potrzebujesz pomocy? 

Biuro Obsługi Klienta

24 godziny / 7 dni w tygodniu

22 306 03 16

Skontaktuj się z nami